Projekt: Kolorowy Tydzień

Dziś chciałabym podsunąć wam coś, mam nadzieję, przyda wam się podczas wprowadzania waszych uczniów w tematykę kolorów. Udostępnione materiały i pomysły mogą okazać się dobrym sposobem na urozmaicenie zajęć. 




    Mam nadzieję, że wzięliście sobie do serca to, by wystrzegać się od postrzegania kart pracy jako głównego trzonu swojej pracy z dzieckiem. Nie zamierzam oczywiście demonizować tej formy ćwiczeń, bo tak naprawdę może stanowić dobre pole do utrwalenia pewnych wiadomości a także próbę na sprawdzenie tego, co dziecko zdążyło już przyswoić, a z czym może mieć jeszcze trudność. Z kartami sprawa wygląda tak samo jak z każdą inną metodą czy formą pracy: podczas planowania działań naszych podopiecznych, warto trzymać się ich indywidualnych upodobań, predyspozycji, potrzeb. I zachować zdrowy rozsądek. Jak ze wszystkim. :) 

    Wspólnie z moimi uczniami, poświęciliśmy cały tydzień, na usystematyzowanie naszej wiedzy o podstawowych kolorach. Ograniczyłam je nie bez powodu. Uważam, że znacznie lepiej podzielić materiał na mniejsze partie i przyswajać go zgodnie z aktualnymi możliwościami poznawczymi naszych uczniów. Karty, które również wykorzystywałam, pobierzecie z zakładki POBIERZ w menu na górze strony. 

Podjęte kolory:

kolor żółty
kolor czerwony 
kolor niebieski
kolor zielony

CO UKRYŁAM DZIŚ W PUDEŁKU:
    Każde zajęcia zaczynaliśmy z naszym pudełkiem tajemnic (więcej o metodzie możesz przeczytać tutaj). Ukryłam w nich odpowiednio poszczególne przedmioty: 

  • żółty - cytryna, ser, masło, makaron, klocki, balon, kubek, kredka, ziemniak
  • czerwony - ketchup, pomidor, szminka, lakier do paznokci, klocki, segregator, kredka
  • niebieski -  miska, bluzka, kredka, klocki, książka, plastelina, kubek, słomka, widelec
  • zielony - ogórek, sałata, łyżeczka, miseczka, kredka, klocki, groszek, liść, zioła w doniczce
Oprócz budowania i utrzymywania wspólnego pola uwagi, bez większego problemu dacie radę wpleść w tę aktywność nazywanie przedmiotów, opisywane ich, przeliczanie, określanie ich funkcji oraz szukanie różnic i podobieństw. 


KOLOROWE ZADANIA
    Znajdziecie je także w zestawach z kartami, ale myślę, że warto wspomnieć o nich też w poście. Wiem, że część z Was nie będzie ich pobierać, szkoda byłoby, gdybyście przez tę decyzję stracili możliwość na zapoznanie się z tymi aktywnościami:
1. Spróbuj samodzielnie przygotować wiosenną kanapkę. Użyj do tego tylko żółtych przedmiotów.
2. Znajdź dziesięć różnych przedmiotów w kolorze czerwonym, ukrytych w Twoim domu.
3. Namaluj dowolny rysunek. Użyj do tego tylko kredki, farbki lub mazaka w niebieskim kolorze.
4. Spróbuj wymyślić jak najwięcej rzeczy w kolorze zielonym. Możesz je namalować lub wypisać.

    Piosenki są świetnym urozmaiceniem każdych zajęć. Bogata oferta, do której mamy dziś dostęp, umożliwia idealne dobranie repertuaru do konkretnego tematu zajęć. Piosenki (lub np. bajki/wiersza) można wysłuchać, spróbować zaśpiewać, dobrać do niej odpowiednie gesty (np. PJM) i wspólnie je zaprezentować. Jeden utwór może stać się motywem przewodnim tygodniowego projektu i stanowić kolejną formę utrwalenia oraz zgeneralizowania nabytej wiedzy czy umiejętności. 

POLECANE KOLOROWE EKSPERYMENTY: 
    W tym miejscu gorąco polecam Wam kanał na YouTUBE: Nauka i Eksperymenty. To prawdziwa skarbnica fenomenalnych pomysłów, które z powodzeniem można wykorzystać na swoich lekcjach. Eksperymenty są proste, ale widowiskowe, przez co z całą pewnością spotkają się z pozytywnym przyjęciem przez dzieci. Z czym warto się zapoznać? 

1. Tęcza na talerzu - eksperyment z wykorzystaniem wody i paczki skittlesów.
2. Zmiana koloru - potrzebujecie: trzech naczyń, barwników oraz wody.
3. Wędrujący kolor - trzy naczynia, woda, barwniki i papier
4. Kolorowy deszcz - słoik, woda, pianka do golenia i dowolny barwnik
5. Tęcza w szklance - pojemniki, woda, barwniki, pipeta lub strzykawka


    Mam nadzieję, że mój pomysł na zorganizowanie kolorowego tygodnia, przypadł Wam do gustu. Przyznam szczerze, że na pewno będę chciała powtórzyć go z moimi uczniami, gdy wszystko wróci już do normy i spotkamy się w szkole. 

    Na dziś to już wszystko. Jeśli jesteście ciekawi kolejnych pomysłów lub chcecie być na bieżąco z publikowanymi przeze mnie pomocami terapeutycznymi i dydaktycznymi, zachęcam do odwiedzenia i zaobserwowania mojej strony na facebooku.
Do usłyszenia! 



Komentarze

Prześlij komentarz

Treść większego napisu

Napisz

Treść mniejszego napisu

do nas

Napisz do mnie

Nazwa

E-mail *

Wiadomość *

instagram